Hemma i Skåne igen! 2 comments

På onsdagen for vi iväg till Chinatown. Det var en ganska liten del av Sydney nära Darling Harbour, men det fanns mycket att se!

Bland annat fanns det en stor marknad som jag nu glömt namnet på. Det var inomhus och där fanns stånd på stånd på stånd. Hur mycket som helst! Mycket skräp men så ska det vara på marknader. 🙂 Vi hittade en del souvenirer och sonen köpte en t-shirt. När det var dags för lunch åt vi sushi. Supergott var det!

När vi var färdiga i Chinatown åkte vi till Circular Quay och tog färjan över till Manly. Där var vi först på Oceanworld. Det fanns en hel del fiskar och ett rum där man hade vatten runt sig där det simmade hajar och rockor och annat mysigt… Men på det stora hela var det ganska tråkigt ställe. Men man fick biljetter dit på köpet när man var på Sidney wildlife så det gjorde inte så mycket.

Sen gick vi till stranden och badade. Det är otroligt vackert på Manly Beach. Vågorna är ganska stora men det är mest härligt. Det är många som surfar så det är mycket att titta på. Det märks att det ingår i deras livsstil det här med surfing. Alla från små barn i femårsåldern upp till äldre människor surfar. Och de flesta är riktigt duktiga! Det skulle vara roligt att prova någon gång. Vi nöjde oss med att simma med vågorna.

Vi åt middag vid Circular Quay innan vi tog en taxi hem. Krafterna var helt slut! 🙂

Torsdagen var vår sista hela dag i Sydney. Vi hade lite svårt att komma på vad vi ville göra. Vi hade gjort allt det vi bestämt innan. Vi började även känna oss rätt slitna. Men vi bestämde oss för att ge oss iväg till ett ställe som heter Koala Park som låg en ganska bra bit från vårt hotell. Vi tog tåget och bytte till en buss och efter mycket om och men så var vi framme. Det var en riktigt skrotig park. Det kändes lite som Jurassic Park 3 när de kom till den övergivna dinosaurieparken. Men en del roliga saker såg vi. Koalorna var ganska nära, men de sov mest och luktade kiss. Vi träffade Kakaduor som både kunde prata och bitas. 🙂 Den ena sa “Hello! Do you have a cracker?”. Hur söt som helst!

De hade även en park med kängurur som man fick gå in till och mata. De var otroligt keliga och fina. Jätteförsiktigt åt de ur händerna på oss. Och de gillade när man kliade dem bakom öronen och klappade dem. Undrar om man kan ha kängurur i Skåne?? 😉

När vi varit klart hos kängururna hade jag fått nog av Koala Park. Det började klia överallt och jag inbillade mig att det fanns både kackerlackor, spindlar och livsfarliga ormar överallt. Så vi tog en buss tillbaka till city, letade oss fram till en färja och åkte till Manly och badade!

När vi badat klart bestämde vi oss för att äta den sista middagen i på en restaurang med utsikt över Manly Beach. Det fanns en restaurang som heter Ribs and Rumps som hade jättebra kött. Vi åt tournedos alla tre, men sonen och Björn åt varsin helt gigantisk och jag modellen mindre. Jag fick även min genomstekt, trots att servitrisen försökte intala mig att den blev förstörd då. Men jag har svårt för kött som är rosa eller blodigt. Blä… Men de andra två åt mediumstekt. Hur som helst – gott var det och perfekt sista middag.

När vi åkte färjan hem gick solen ner och det var helt underbart vackert med alla lampor över staden. Operahuset är så fint och Luna Park (en lite sliten nöjespark nära vårt hotell) kom till sin rätt.

Vi bestämde oss för att ta promenaden från Luna Park upp till hotellet trots att det var mörkt. Det är en lång trappa upp och där var det inte särskilt upplyst. Jag inbillade mig att det fanns framför allt kackerlackor i trappan så jag kan lova att jag spurtade upp. När jag var 18 år var jag och Lotta på Kanarieöarna och såg så mycket kackerlackor att jag återupplever det varje gång jag hamnar på liknande ställen. 🙂 Sonen såg en död kackerlacka en dag men annars har vi inte sett en enda, så jag har nojat helt i onödan!

Fredagen innebar hemresa. Vi checkade ut vid 12 och tog en taxi till flygplatsen. Det kändes jobbigt att ha långbyxor och släpa på täckjacka. Man vänjer sig fort! 🙂 På flygplatsen checkade vi in bagaget och gick och åt lunch och shoppade lite. Bland annat hittade jag stödstrumpor! 🙂

Resan hem var lång, lång, lång! Först ca åtta timmar till Singapore. Där väntade vi ett par timmar. Sen 13 timmar till Frankfurt. Maten var riktigt äcklig denna gång tyvärr. Väl i Frankfurt hade vi bara ca en timme till nästa flyg mot Köpenhamn. Vi fick ta ett transfertåg till en annan terminal. Sen stod vi i en gigantisk kö till passkontrollen. Tiden gick och vi började känna oss aningen stressade. Väl på andra sidan passkontrollen fick vi checka in och fixa nya boardingkort. Då började jag känna mig lugn. Men jag hade glömt säkerhetskollen. Nästa gigantiska kö! Sonen och jag kom igenom utan problem men Björn blev återigen kontrollerad! Men det gick relativt snabbt så vi hann med flyget utan problem, men inte med så många minuter till godo.

Från Kastrup tog vi tåget till Lund och bytte tåg till Helsingborg. Där väntade svärfar och vi kunde äntligen koppla av på vägen hemåt. Vintern är borta och solen sken på oss. Men vad kallt det är här i Sverige! 🙂 Tänk vad fort man vänjer sig.

Hemma var allt sig likt. Djuren mådde bra och gården trivdes i vårsolen. Min kära svärmor hade trollat bort min strykhög! Och svärfar hade fixat och trixat på alla möjliga håll på gården. Nu har vi lyse på alla möjliga ställen, elen funkar, pannan funkar… Tusen tack! Vi uppskattar det mycket! ♥

Svärföräldrarna drog sig hemåt mot Sigtuna mitt på dagen. Det blev mycket tomt här när de åkt. Men jag kan förstå att det är skönt att komma hem till sitt och ha en dag hemma innan en ny vecka börjar. Vi packade upp och skrotade omkring. Framåt fem var vi jättetrötta. Vi ställde klockan och slumrade i soffan tills det var dags för melodifestivalen. Den kan man ju inte missa! 🙂 Jag tyckte inte det var jättebra låtar igår heller. De fyra bästa enligt mig var nog Charlotte Perelli, Dynazti, Lisa Miskovski och Danny. Björn tyckte om han Axel som lät som Håkan Hellström. Jag gillade inte Lotta och Christer så jag tyckte Charlotte skulle gått vidare i stället för dom annars blev det ju som jag ville! 🙂

I morse vid fyra vaknade jag och var jättepigg och jättehungrig så jag var nere och åt banan och kexchoklad. Sen låg jag och läste tidningar som svärmor lämnat, tills jag kunde somna om ett litet tag till. Det tar ett tag innan man är inne i rätt banor igen.

Idag har vi fixat lite här hemma, betalat räkningar, varit och handlat, pratat med djuren och bara slöat. Sonen har så klart varit uppe i ladan och spelat innebandy. Han hade abstinens efter sin klubba efter ett par dagar i Australien! Nu har vi just varit ute med Zero och njutit av solen. Det är ganska skönt att vara hemma!