Taronga Zoo och Manly Beach 4 comments

Igår började vi dagen med att gå ut på stan och planera vad vi skulle göra under dagen. Vi bestämde oss för att ta oss till Taronga Zoo. Vi gjorde det enkelt för oss och tog en taxi dit. Taxi är annars ganska dyrt här.

Taronga var jättefint. Storleksmässigt som Kolmården ungefär. Vi började med att ta en linbana över området och tittade på omgivningarna. Utsikten var helt otrolig!

Ena halvan av djurparken var Australien och den andra Övriga världen. De hade en elefant som heter Gung som var jätteduktig på att göra små konster. Han hämtade bollar och staplade grejer på varandra bland annat. Vi såg även sånt man inte är så van vid som den Tazmanska djälvulen, jättesöt med stora tänder! 🙂 Vi såg även näbbdjur, piggsvin, kängurur, emu, ett djur som jag inte minns namnet på som kallas björnkatt och många fler. Det fanns en hel del ödlor som var vilda och sprang omkring. Även vita fåglar med lång svart näbb, som åt ur händerna på oss. Någon slags kalkon och många ganska stora äckliga spindlar.

När vi gått rakt genom djurparken tog vi färjan över till Circular Quay. Därifrån tog vi färjan vidare till Manly Beach. Denna strand var nästan större än Bondi men det var lite mindre folk. Igår var det stora vågor men inte lika starka strömmar. Vi har inte kommit på om det är skillnad på de olika stränderna eller om det beror på vilken dag man är där.

Efter badet gick vi och åt middag på en restaurang ganska nära stranden och försökte bestämma oss för om vi skulle åka hemåt eller fortsätta vidare. Klockan var ganska mycket och det började bli kallt så vi vände hemåt. Vi tog färjan tillbaka till Circular Quay. Det ligger i Sydney Harbour och där kan man bland annat se operahuset. En rolig sak är att materialet som har använts kommer från Höganäs!

Från Sydnet Harbour tog vi färjan över vattnet till vår sida och klättrade uppför en brant trappa upp till vårt hotell. Vi satte oss i baren en liten stund och sen kraschade vi på hotellrummet. En lååååång och händelserik dag. Det var mycket skönt att duscha av sig dagen, sanden och saltet kan jag lova!

Nu är det onsdag och vi har just varit ute och ätit frukost. Vi ska leta oss mot Chinatown bland annat och shoppa lite. Det är lite kyligt ute, men det blir nog varmare framåt dagen så vi tar med oss badkläder.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 thoughts on “Taronga Zoo och Manly Beach

• Kerstin Eng

Tänk att du har en egen hemsida Jeanette. Såg det nu när jag kollade på alla julkorten igen. Ni är downunder! Har du köpt hästar?? Du skriver verkligen levande och roligt. Vi har isgata här. Du vet hur det brukar bli. Ska ut med Trassel snart – hur nu det ska gå till. Igår gick jag ner till Glädjen, fick hålla mig i lyktstolparna. Massor med bilavåkningar och bussar och lastbilar och bussar som fastnar i minsta backe. Gratulera Simon från oss /något sent/ och sköt om er! Kram Kerstin

• Jeanette Post author

Hej kära granne! Nej, vi har inga hästar! Men grannarna har så vi gosar med hästar varje dag. Var rädd om dig i ishalkan. Hälsa familjen och alla på gatan från oss. Vi saknar er! Kram