Vi är i Australien!

Vi startade på onsdagmorgonen kl 4,30 hemifrån. Svärfar var underbar och gick upp och skjutsade oss ner till Köpenhamn. Därifrån flög vi till London. Efter någon timmes väntan åkte vi vidare till Singapore. Den resan tog ca 13 timmar och det var en rätt tuff resa. Sonen lyckades sova en hel del, men jag kunde inte. Som tur var fanns det tv vid varje plats där man kunde välja filmer, tv-program, spel och annat. Det var vår räddning! Från Singapore åkte vi vidare till Sydney, ca nio timmar. Vi har tittat en del på Gränsbevakarna Australien så vi vet hur viktigt det är att fylla i sitt kort rätt. Jag var lite nervös när vi gick genom tullen med knarkhundar och allt. Det skulle vara en mardröm att behöva vända och åka hela långa vägen hem igen! 🙂 Men det gick bra. Vår väska dök upp på en gång och utanför stod Björn och väntade! Åh, vad skönt det var att se honom och släppa kontrollen och bara låta honom ta oss till hotellet. Klockan var ca nio på kvällen när vi kom ut.

Väl på hotellet var det helt underbart att få sträcka ut sig, gå på toa, duscha och borsta tänderna. Mina vader och vrister var som ballonger, stödstrumpor nästa… Jag var rätt tom på energi, det blev kanske 3-4 timmars sömn för mig totalt så jag var yr och konstig. Vi gav oss ut för att leta lite mat, men orkade inte så långt så det blev godis och chips. Funkar alltid! 🙂

Redan morgonen efter (i morse alltså 🙂 ) var det dags att åka till den Kick Off som Björn var bjuden till. Den är i Blue Mountains som ligger ca 1,5 timmars bilresa utanför Sydney. Vi blev hämtade vid sju på morgonen efter en natt men okej sömn. Blue Mountains är otroligt vackert. Jag rekommenderar verkligen alla som kommer hit att besöka den här platsen. Vi ska stanna här till söndag och då åker vi tillbaka till Sydney.

Björn började jobba runt nio i morse och sonen och jag hade inte tillgång till rummet förrän vid två. Vi blev tipsade om en busstur runt området, så det gjorde vi. Bussen hade 29 stop och man köpte ett dagspass och kunde hoppa av och på hur man ville under dagen. Det var en ringlinje så man kunde vara säker på att komma tillbaka!

Vi fick bra tips av en farbror på hotellet var vi skulle gå av. Vi såg bland annat The Three Sisters som är tre stora klippformationer eller vad man ska kalla det. Lite som raukar…. ;). Vid nästa stopp fanns en kombinationsbiljett att köpa. Först åkte man linbana ca 300 meter över marken, med helt otrolig utsikt över Blue Mountains. Väl över tog man ett tåg neråt som lutade 55 grader, det var brant kan jag lova! Men en häftig upplevelse. Väl ner tog man valfri promenad – vi tog den kortaste på 10 minuter – fram till kabelvagnen som man åkte upp med. Sen tog man linbanan över tillbaka till bussen. Otroligt mäktig upplevelse! Vi hade helt otrolig tur med vädret också, strålande sol ända till vi klev av linbanan. Då började det åska och regna.

Vi tog bussen till hotellet och var på plats precis till två när rummet var klart. Vi åt lite lunch och sen la vi oss och kollade på tv till Björn kom vid fem. Han hade haft en bra dag med en massa jobb och teambuildning. De hade varit uppdelade i lag och haft en massa tävlingar och övningar. Bland annat hade de spelat in varsin film.

Halv sju samlades alla barnen och åt middag tillsammans. De fick buffé som tydligen var helt okej. Sen var det filmvisning för alla barn och sonen stannade hela tiden. Jag trodde nästan han skulle smita tillbaka till rummet, men han var duktig och stannade. Vi vuxna tittade på de filmer som de spelat in under dagen. Det var jätteroligt! Sen var det Oscarutdelning för bl a bästa film. Björns grupp vann pris för bästa djur för de hade haft levande fåglar som de matade med i sin film! 🙂

Efter filmen var det trerätters middag. Mycket god mat och trevliga människor. De hade även prisutdelning där de uppmärksammade personer som gjort bra i från sig under året. Jag gillar sånt! Chefen här är mycket trevlig och proffsig! Björn fick det sista priset för typ Nyaste Australiensare eller något liknande! Han vann en hatt (Crocodile Dundee-stuk), en tröja med en känguru, en flagga och lite annat! Roligt!

Sen gick jag och hämtade sonen så han fick komma och prata lite på slutet. Björn är nu nere i baren med några och sonen och jag vilar på hotellrummet. Imorgon har vi lite fri tid sonen och jag igen medan Björn jobbar. Sen är det gemensam barbeque på kvällen.